torstai 28. syyskuuta 2017

Hyvä minä ja ei niin hyvä minä

Oon blogeista lukenu juttuja, joissa bloggaaja miettii omia hyviä ja huonoja puoliaan. Päätinpä viimein tarttua siihen itsekin, koska tällaisia postauksia on aina kivaa lukea.

Kuvat Terva-Toppilan koulun aidasta viime kesältä.




Ensin ei niin hyviä juttuja minussa:

- Olen hirmuisen julma ja vaativa itseäni kohtaan. Se tulee esiin tilanteissa, joissa pitäisi olla itselleen hyvä ja armollinen, mutta minä vaan ruoskin itseäni kuin viimeistä päivää. Tottakai olen jo huomannut, ettei se auta ollenkaan, vaan ennemmin pahentaa tilannetta. Olen opettelemassa erilaista suhtautumistapaa itseäni kohtaan.

- Kohtelen itseäni välillä melko välinpitämättömästi. Esim. lääkäriin mennään vasta pää kainalossa. Tämäkään ei tee elämästäni millään lailla parempaa, joten tässäkin opettelen parempia tapoja toimia. Esim. nyt on niin, että huomasin kaulassani patin pari viikkoa sitten ja en ole vieläkään mennyt käymään tk:ssa, vaikka asia stressaa mua.

- Omien tarpeiden ja halujen vähättely ja ohittaminen. Tarviiko edes sen kummemmin asiasta kertoa? 

- Traumojen seuraukset, kuten häpeä, masennus, traumaperäinen stressihäiriö jne. Nuo edelliset huonot jututkin on käytännössä traumojen seurauksia. Sinänsähän traumojen seuraukset ei ole sitä aidointa minua, vaan vain seurauksia/oireita. Olisinko tällainen ilman paskaa lapsuutta? En usko. Mutta nyt elän seurauksien ja oireiden kanssa ja olen vastuussa siitä, mitä teen niille. 

-Kärsimättömyys. Joissain asioissa ei vaan oo kärsivällisyyttä yhtään ja poksahdan salamana. Esim. jos netti pätkii tai joku ei onnistu saman tien. Tosin tähänkin vaaditaan väsymystä ja/tai stressiä alle.

- Pitkävihaisuus. Niistä ihmisistä, jotka ovat jollain lailla ylittäneet mun rajat ei voi enää koskaan sen jälkeen tulla mulle läheisiä tai päästä enää lähelle. 




Hyvää minussa:

- Olen todella sitkeä ja tiedän oman jaksamiseni rajat. Kestän älyttömän paljon, mutta kun raja tulee vastaan ni homma loppuu ku seinään.

- Olen älykäs ja lahjakas ihminen.

- Kykenen analysoimaan itseäni, näkemään korjattavat asiat ja tekemään muutoksia.

- Temperamenttius, herkkyys ja introverttiys.

- Pääosin iloinen ja positiivinen luonne.

- Kärsivällisyys. Kun teen muutoksia elämäntavoissani ja ajattelutavoissani pystyn olemaan tosi kärsivällinen. Samoin muita ihmisiä kohtaan pystyn olemaan tosi kärsivällinen.

- Tunnen aika hyvin itseni.

- Olen oppinut pitämään rajojani. (Ja sitä pitää opetella edelleen.)


Sellaisia asioita minusta! Kertokaa tekin omistanne.

2 kommenttia:

  1. Olipa kiva lukea! Ja nyt mars sinne lääkäriin! Mä huomasin rinnan vieressä patin ja marssin heti lääkäriin. Pääsin samantien mammografiaan ja alan asiantuntijan pakeille jossa patti osoittautui harmittomaksi. Itsehän stressasin ennen mammoa itseni siihen pisteeseen että tulen kuolemaan rintasyöpään näin nuorena. Joten mars nyt sinne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Huomena aattelin mennä, ettei tuu hermoromahusta.

      Poista